Wybór perfum to coś więcej niż popsikanie ręki kilkoma zapachami na krzyż i zdecydowania, który z nich najbardziej podpada pod gust, np. perfumy damskie Dolce Gabbana. I choć wiele osób idzie tą drogą, warto poszerzyć swoją wiedzę, zwłaszcza na temat opakowań, na których znajdują się istotne oznaczenia. Ich odczytanie może być bardzo pomocne.
Mimo że oznaczenia te obowiązują w wielu krajach na takich samych zasadach, okazują się niełatwe do rozszyfrowania ze względu na skrótowość. Być może wiąże się to z tym, aby zmieścić jak najwięcej istotnych informacji na jak najmniejszej przestrzeni, biorąc pod uwagę, że denka flakonów nie należą do szczególnie dużych, a takie etykiety muszą być do nich przyklejone.
Czym jest cudaczne FL. OZ.?
Każde pachnidło ma coś takiego, ale nie każdy wie, co to właściwie oznacza. Sam skrót na pierwszy rzut oka niewiele mówi. Tymczasem to nic innego jak „fluid ounce”, czyli dosłownie „uncja cieczy”, a zatem oznaczenie miary objętości podawanej w uncjach. Krótko mówiąc FL. OZ. wyjaśnia, ile uncji pachnidła znajduje się w danym flakonie. I choć my częściej posługujemy się mililitrami, to nie zaszkodzi poznać przeliczenia tychże na wspomniane uncje. 30 ml daje 1 fl. oz., 50 ml –1,7 fl.oz., 75 ml – 2,5 fl.oz., natomiast 100 ml to 3,4 fl.oz.
Oznaczenie płci
Poza informacją o objętości perfum na etykiecie możemy znaleźć informację te temat grupy docelowej klientów, a chodzi o podział na kobiety i mężczyzn. Nazwy są zazwyczaj po francusku lub angielsku, czasami też po włosku. Tym samym należy odszyfrować pour femme/donna/her jako perfumy damskie, zaś pour homme/uomo/him jako perfumy męskie. Oczywiście to jedynie ogólnie przyjęty podział, nie trzeba brać go sobie do serca przy wyborze pachnidła.
Rodzaje zapachów; stężenie olejków zapachowych
Kwestia stężenia olejków zapachowych daje znać o tym, czy zapach należy do lżejszych, do czego zaliczają się wody toaletowe oraz kolońskie, czy intensywniejszych, a więc ekstraktów lub wód perfumowanych.
Opakowanie
W przypadku opakowania chodzi przede wszystkim o sposób aplikowania perfum, w tym ich rozpylanie. Do najpopularniejszych należą te w spreju oraz z atomizerem, ale nie brakuje jeszcze innych opcji, m.in. stick, czyli zapach w sztyfcie, np. dezodorant w kulce albo refillable – flakon, który można uzupełniać. Ponadto DEO to oznaczenie dezodorantu, DSP – dezodorantu w spreju, zaś DST to dezodorant w sztyfcie.
Pozostałe możliwości
Niejednokrotnie ma miejsce sytuacja, kiedy producenci perfum, oprócz tych podstawowych perfum, wypuszczają na rynek całą linię kosmetyków, które byłyby dobrym uzupełnieniem. Rzecz jasna nie należy traktować tego jako regułę, bo wcale nią nie jest. Do takich produktów zaliczają się np. balsamy do ciała lub po goleniu. Należy oczekiwać, że będą pachnieć tak samo jak to główne, konkretne pachnidło. Niemniej jednak zanim zapadnie decyzja zakupienia dobrze sprawdzić, z jakim właściwie kosmetyku ma się do czynienia. BL – od Body Lotion – to wspomniany wcześniej balsam do ciała, a ASB – balsam po goleniu. SG, co jest właściwie nietrudne do odgadnięcia z minimalną znajomością angielskiego, oznacza shower gel, czyli żel pod prysznic.